آموزش سئو داخلی سایت | ساختمان سایت خودت را بساز!

آموزش سئو داخلی سایت | ساختمان سایت خودت را بساز!

آموزش سئو داخلی سایت همان چیزی است که برای موفقیت یک سایت به آن نیاز خواهیم داشت. اینجاست که با ریزه‌کاری‌های مربوط به دنیای سئو آشنا می‌شوید. در این آموزش متوجه می‌شوید که محتوای سایت چه نقشی در امتیازدهی موتور جست‌وجو ایفا می‌کند.

چرا باید مراقب تگ‌های تیتر، محتوا و لینک ‌سازی‌های داخلی باشیم. در سئو داخلی همه‌چیز در داخل سایت اتفاق می‌افتد و هدف ایجاد فضایی است که بهترین امتیاز را از کاربر و موتورهای جست‌وجو می‌گیرد. اگر هنوز نمی‌دانید منظور از سئو داخلی سایت چیست و چرا باید تا دیر نشده است فکری به حال این بخش از سئو سایت کنید، با ما همراه باشید.

در این مقاله با برخی از مهم‌‌ترین تکنیک‌های بهبود سئو داخلی سایت آشنا می‌شوید. حتی اگر مدت زیادی است که در این زمینه مطالعه و فعالیت دارید، نکته‌ای تازه را در این محتوا پیدا می‌کنید که تاکنون هرگز متوجه اهمیت آن نشده بودید. پس از پایان مقاله نگاهی به سئو داخلی سایت بیندازید، ماهی را هروقت از آب بگیرید، تازه است.

برای تقویت سئو داخلی سایت به محتوا، روح ببخشید

در اولین بخش آموزش سئو داخلی سایت با محتوا روبه ‌رو می‌شویم. شاید ساده‌‌ترین و پیش‌پا ‌افتاده‌‌ترین مسئله برای بهینه‌سازی محتوای سایت استفاده از کلمات کلیدی است. ولی نباید زیاده‌روی کنید و حوصله کاربر را با تکرار واژه‌هایی که برای او آشنا هستند، سر نبرید. ( Keyword Stuffing ممنوع !)

اگر می‌خواهید محتوا را بهبود ببخشید، باید استفاده درست از کلمات کلیدی را بیاموزید. شاید یکی از رایج‌ترین تکنیک‌هایی که می‌شناسید، استفاده از کلمه کلیدی در ۱۰۰-۱۵۰ کلمه نخست مقالات باشد. درست مثل کاری که ما اینجا انجام داده‌‌ایم. (کلمه کلیدی را در ابتدای مقدمه این مقاله مشاهده می‌کنید.

واقعیت این است که گوگل برای کلماتی که در ابتدای محتوای شما جای گرفته‌اند، ارزش زیادی قائل است. انگار این کلمات مهمان‌های افتخاری محتوای شما هستند. با این کار بهترین جای مجلس را به ارزشمند‌ترین مهمانان خود اختصاص داده‌اید.

واقعیت این است که نمی‌توان برای انتخاب این معیار به گوگل خرده گرفت. درواقع اگر مقاله‌ای درباره رژیم کتو نوشته شود، طبیعی است که در همان ابتدای متن به این کلمه اشاره می‌شود. درغیر این‌ صورت نه‌تنها موتور جست‌وجو؛ بلکه کاربر هم ادعای شما را باور نمی‌کند. احتمالا این سوال در ذهن کاربر شکل می‌گیرد که چطور «می‌توانید بدون اشاره به رژیم کتو مقاله بنویسید؟». کاربر که هیچ، موتور جست‌وجو نیز ادعای شما را باور نمی‌کند. برخی از نکاتی که باید به یاد داشته باشید، به این شرح هستند:

• استفاده از کلمه کلیدی در تیتر یک و دو

تیتر یک را فراموش نکنید. نگاه کاربر را به خود متمرکز کنید و او را به خواندن مقاله دعوت کنید. اما مهمتر اینکه کلمه کلیدی را در تیترها بگنجانید. در کنار کلمه کلیدی استفاده از عبارت‌های LSI را فراموش نکنید.


• چگالی کلمه

با وجود اینکه گوگل منکر تاثیرگذاری این عامل روی سئو داخلی سایت شده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد که تکرار این کلمه در نتیجه نهایی تاثیرگذار است.


• URL سایت را دریابید

تا جای ممکن از URL کوتاه برای سایت استفاده کنید. حتما از کلمه کلیدی نیز در آن استفاده کنید.


• لینک‌ سازی خارجی

اگر می‌خواهید ثابت کنید که حرفی برای گفتن دارید، باید نشان دهید اطلاعاتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهید، بی‌عیب ‌و‌نقص است. لینک سازی خارجی چیزی شبیه به ریش گرو گذاشتن در فرهنگ فارسی است. سایتی با لینک دادن به شما اعتبار و ارزش محتوای شما را تایید می‌کند.

پیشنهاد ما اینه که مقاله ” آموزش تولید محتوای الکترونیکی ” رو هم که قبلاً در سایت مارکترها منتشر شده بخوانید.

بهینه‌ سازی تگ عنوان و متا

بهینه ‌سازی تگ عنوان و متا یکی از دیگر مباحث مهم در آموزش سئو داخلی سایت است. اگر به دنبال استفاده از تگ متا و عنوانی هستید که سئو سایت را متحول کنید، به مطالعه این بخش ادامه دهید.
سئوکاران عقاید متفاوتی درباره بخش‌های متفاوت سایت دارند. اما به نظر من مهم‌ترین بخش تگ عنوان (Title) است. تگ عنوان نقش کارت دعوت را بازی می‌کند. با خواندن تگ تیتر متوجه می‌شوید که مقاله درباره چیست و چرا باید آن را بخوانید. تم مهمانی بخش‌های متفاوت آن و نحوه برگزاری همه و همه در چند کلمه‌ای که نقش تیتر را بر عهده دارد، گنجانده شده است.

تاثیر عنوان و متای توضیحات در سئو داخلی سایت


به همین دلیل گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو اهمیت ویژه‌ای برای این تگ‌ها قائل هستند. سعی کنید کلمه کلیدی را تا جای ممکن در ابتدای تیتر به کار ببرید. هرچه باشد همه می‌خواهند بدانند برای چه باید در مهمانی شما شرکت کنند. کلمه کلیدی اصل مطلب را سریع در اختیار کاربر و گوگل قرار می‌دهد.
تیتر بار بزرگی را بر دوش می‌کشد. لحن تیتر به کاربر نشان می‌دهد که این مهمانی مناسب چه طبقه‌ای از جامعه است.

• از معرف تیتر استفاده کنید

معرف تیتر یا به زبان غربی‌ها Modifier به طبقه‌بندی تیتر کمک می‌کند. برخی از این کلمات عبارت هستند از «بهترین»، «راهنما»، «سریع‌‌ترین» و «بازبینی» که به رتبه‌بندی عبارات کلیدی بلند شما کمک می‌کند. بهتر است برای بهبود تیتر و بالا بردن ترافیک سایت از معرف‌ها استفاده کنید.


• متای دست اول

فراموش نکنید که متا اولین بریده از مقاله شماست که برای کاربر به نمایش گذشته می‌شود. پیش از آنکه مهمان جدید قدم به سایت شما بگذارد. چند جمله‌ای را که برای او در نظر گرفته‌اید، مطالعه می‌کند. اگر توانستید در این چند جمله او را شیفته خود کنید که هیچ؛ درغیراین ‌صورت باید شاهد ورود مهمان‌های احتمالی خود به سایت همسایه باشید.

کلیک‌ها را از آن خود کنید

یکی از تکنیک ‌های سئو داخلی که در آموزش سئو داخلی سایت می‌آموزید، استفاده از تیترهایی است که نتوان از آنها عبور کرد. یعنی اگر بتوانید تیتری ایجاد کنید که توجه کاربر را به خود جلب کند، می‌توانید مطمئن باشید که کاربر روی تیتر شما کلیکی می‌کند و وارد سایت می‌شود. این کار علاوه‌بر پیاده‌سازی سئو تکنیکال به معنی بالابردن ترافیک سایت نیز است. برخی از تکنیک‌هایی که در این راه به شما کمک می‌کند به شرح زیر است:


• استفاده از سؤال در تگ عنوان

با بررسی بیش از ۵ میلیون نتیجه گوگل مشخص شده است که روی تیترهایی که حاوی سؤال هستند، بیشتر کلیک شده است. درواقع این قبیل تیترها ۱۴.۱ درصد بیشتر از دیگر تیترها کاربران را به بازدید از سایت ترغیب می‌کنند.


• متا را دست‌کم نگیرید

درست است که پیشتر نیز به این نکته اشاره کردیم؛ اما باید بدانید که لازم نیست همیشه برای نوشتن متا زمان زیادی صرف کنید. درواقع سایت‌هایی که دارای متن متا دیسکریپشن هستند، ۶ درصد بیشتر از دیگر سایت‌ها بازدید می‌شوند.

• احساسات خود را در تیترها به تصویر بکشید

به یاد داشته باشید که در سئو همه‌چیز درباره گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو نیست؛ بلکه همه‌چیز درباره کاربر و ارتباطی است که میان سایت و کاربر ایجاد می‌شود. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر با کاربر مانند دوست خود رفتار کنید، دیگر نیازی به نگرانی از بابت ترافیک سایت نخواهد بود. کاربران تیتر‌های احساسی را ۷ درصد بیش از دیگر تیتر‌ها می‌پسندند. اگر در نوشتن چنین تیتر‌هایی از کلمات قدرتمند و تاثیرگذار استفاده کنید، شانس کلیک تیتر را تا ۱۱ درصد افزایش می‌دهید. به یاد داشته باشید که بهتر است از کلماتی مانند «قدرتمند» و «دیوانه ‌وار» خودداری کنید؛ چراکه در این‌صورت کاربر تصور می‌کند که می‌خواهید او را فریب دهید.


• تاریخ را در متا یا تیتر اضافه کنید

این نکته را به یاد داشته باشید که تاریخ انقضای برخی از محتواها با گذشت زمان فرا می‌رسد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به کاربر نشان دهید که مطالبی که برای او در نظر گرفته‌اید، تازه‌‌ترین اطلاعات را در بر دارد، بهتر است تاریخ را در تگ یا متای سایت بیفزایید. برای مثال اگر کاربر عبارت « ‌بهترین گوشی هوشمند » را در موتور جست‌وجو وارد کند، به دنبال آخرین نوع گوشی تلفن هوشمند است. به این ترتیب به کاربران نشان می‌دهید اطلاعاتی که در سایت موجود است، به‌روز و دست اول است.

نوشتن عناوین جذاب و تاثیر آن در سئو داخلی سایت

 سئو داخلی سایت و جست‌وجوی صوتی غافل نشوید

این روزها جست‌وجوی صوتی بیش از هر زمان دیگری به کار گرفته می‌شود. این نکته را باید به یاد داشته باشید برنده کسی است که پیش از هر سایت دیگری اهمیت جست‌وجوی صوتی را درک کرده باشد. این روزها کاربران گوشی‌های هوشمند بیش از هر زمان دیگری از این شیوه برای یافتن پاسخ سوالات خود استفاده می‌کنند. اگر به دنبال راهی برای افزایش ترافیک سایت هستید، بهتر است این نوع جست‌وجو را فراموش نکنید. البته این امکان هنوز در وب فارسی درست قابل استفاده نیست، امّا با سرعتی که گوگل در به روزرسانی الگوریتم‌های خود دارد استفاده از این امکان در وب فارسی هم دور نیست.

توصیه می کنم مقاله ” اصول سئو در تولید محتوا ” که قبلاً در وبسایت مارکترها تولید شده را مطالعه بفرمایید.

یادتان باشد که اگر فکری برای سرعت بارگذاری سایت نکرده باشید، تمام تلاش‌های شما بیهوده خواهد بود. بنابراین بهتر است ‌هاست پرسرعتی را برای سایت انتخاب کنید، محتواهای غیرضروری را از سایت حذف کنید، از حجم تصاویر بکاهید و منتظر از راه رسیدن کاربران باشید.

شاه کلیدی به نام سئو داخلی سایت

آموزش سئو داخلی سایت را پیش از هر اقدامی بیاموزید. این نکته را به یاد داشته باشید که برای این کار باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. سایتی که سریع بارگذاری می‌شود و کاربر را منتظر نگه نمی‌دارد و تیترهایی که احساسات کاربر را برمی‌انگیزد، تنها بخشی از تکنیک‌هایی است که در سئو داخلی می‌آموزید.
کلمات کلیدی را به درستی در متن، تیتر و متا به کار ببرید. کاربر باید بداند که کجا می‌رود و چه چیزی در انتظار اوست؛ بنابراین تا جای ممکن نشانه‌های کافی را برای جلب توجه او به کار بگیرید. حال مهمان خود را بفهمید و برای گوش او سخن بگویید. زمانی که آموزش سئو داخلی را پشت سر می‌گذارید، به‌خوبی برای بهینه‌سازی هر سایتی آماده خواهید بود. یک آشپز قادر خواهد بود که با هر مواد اولیه ‌ای که در اختیار داشته باشد، طعمی شگفت را خلق ‌کند.

 

۴.۶/۵ - (۱۲ امتیاز)

حرفه خود را با برنامه نویسی تحت وب آغاز کردم و رفته رفته با مباحث دیجیتال مارکتینگ آشنا شدم و در مسیر تحلیل انواع وب‌سایت‌ها،سئو و بازاریابی اینترنتی قرار گرفتم. مجلّه آموزشی مارکترها را با علاقه فراوان و برای کمک به رشد کسب‌وکارها در فضای دیجیتال راه اندازی کردم.

عضویت

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۷۲

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. احمد
    ۱۱:۲۷ ۱۳۹۹/۰۹/۲۰

    سلام. به نظرم سئو داخلی یا همون سئو محتوایی یکی از مهم ترین بخش های سئو حساب میشه که من خودم خیلی راجع بهش تحقیق می کنم.

    این مقالتون هم خیلی کاربردی و عالی بود.

    • عرفان رحیمی
      ۵:۱۷ ۱۳۹۹/۰۹/۲۲

      سلام بر شما

      دقیقاً سئو محتوایی یا سئو داخلی خیلی خیلی مهمه و اتفاقاً گوگل در الگوریتم های اخیر خودش به عوامل سئو داخلی خیلی توجه بیشتری داره.

  2. احمد مرادی
    ۹:۳۹ ۱۳۹۹/۰۹/۲۵

    سلام جناب رحیمی وقت بخیر

    من واقعا تاثیر این استفاده از سوال در عنوان رو دیدم و خیلی روی افزایش کلیک عنوان های نتایج گوگل تاثیر داشته.
    ممنون از آموزش خوبتون در مورد نکات سئو داخلی سایت

    • عرفان رحیمی
      ۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۰۹/۲۵

      سلام بر شما جناب مرادی

      بله دقیقا، تاثیر استفاده از سوال در عنوان بسیار بالاست برای افزایش نرخ کلیک.

  3. یاور احمدی
    ۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۰۶

    عالی هستین چیزی ندارم بگم

    • عرفان رحیمی
      ۱۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۰۷

      ممنون از لطفتون 🙂